Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

PREGUNTES FREQÜENTS SOBRE L’ACOLLIDA DE LES PERSONES REFUGIADES UCRAÏNESES PER A ENS LOCALS

És un recull de la informació disponible per part de la Generalitat i la gestió de les arribades de persones derivada de la guerra a Ucraïna.

Aquesta informació data del 30 de març del 2022 i pot ser subjecte a modificacions a mesura que els diferents departaments implicats tinguin més informacions rellevants o es posin en marxa nous serveis d’interès pels ajuntaments, consells comarcals i altres organismes supramunicipals.
També disposeu d’aquesta informació a la pàgina web: https://web.gencat.cat/ca/ucraina/administracio-local/ 

Mentre no s’habiliti la tramitació de la protecció temporal, els ajuntaments han d’empadronar les persones ucraïneses acollides en famílies al seu municipi?

A partir del divendres dia 19 de març s’inicia a Catalunya el procediment de protecció temporal que estableix la directiva europea del passat 3 de març, que garanteix dret de moviment, residència i treball a totes les persones que fugen de la guerra a Ucraïna, sigui quina sigui la seva nacionalitat.
Cal empadronar les persones acollides en famílies o allotjaments habilitats per a l’acollida d’emergència als nostres municipis i que manifestin la seva intenció de quedar-s’hi encara que sigui provisionalment, en un termini de temps moderat.

Si no disposen de passaport o el tenen caducat, primer hauran de fer el tràmit al Consolat
Consolat General d’Ucraïna a Barcelona
Telèfon: +34 934 02 89 56
Telèfon exclusiu per comunicació de situacions d’emergència: +34 629 382 936

Què hem de fer amb les persones que arriben al municipi i no tenen allotjament garantit?

Trucar al telèfon 900 500 912 que ofereix atenció també en ucraïnès. També poden dirigir-se a les tècniques d’acollida del seu municipi o consell comarcal.
Se'ls informarà dels espais de primera acollida, dels serveis als quals poden accedir i on allotjar-se, si ho necessiten.

Com es pot acompanyar des dels ajuntaments a les persones refugiades que s’han instal·lat als nostres municipis?

Podem ajudar fent l’acompanyament en aquests tràmits de proximitat, comptant amb el suport de les tècniques d’acollida del municipi o el consell comarcal:
   - Facilitar la sol·licitud de cita prèvia per a l’obtenció del permís de residència i treball segons l'establert per la directiva europea de protecció temporal en els espais habilitats pel govern de l’Estat.
   - Escolarització dels infants en coordinació amb els serveis territorials del departament d’Educació
   - Acompanyament als Centres d’Atenció Primària per expedir la Targeta Sanitària
   - Accés a serveis socials i ajudes socials
   - Assessorament jurídic a través de la borsa contractada pel Comitè d’Acollida de Persones Refugiades
   - Acompanyament psicològic a través del Departament de Salut o en casos complexos via els serveis que té disponibles el Comitè d’Acollida de Persones Refugiades
   - Facilitar l’accés al servei finançat en el marc del programa Temps x Cures en el cas d’aquells ajuntaments que ja el tinguin en marxa
   - Facilitar l’accés a activitats del lleure municipals

En tots els casos s’ha de comunicar l’arribada al municipi de persones que fugen de la guerra d’Ucraïna?

Sí. Per tal de poder dimensionar les necessitats que pot comportar aquesta arribada, n’heu d’informar el Departament d’Igualtat i Feminismes a través dels serveis d’acollida que atenen al municipi (siguin locals o comarcals).

Està previst incrementar el personal tècnic d’acollida al territori?

Sí. Per part del Departament d’Igualtat i Feminismes es reforçarà la xarxa d’agents d’acollida al territori, especialment als ens locals més impactats per la situació de contingència D’altra banda, el Govern de la Generalitat espera de l’Estat la confirmació dels fons extraordinaris de contingència confirmats per la Unió Europea per atendre les persones refugiades.

Com s’ha de produir l’escolarització dels infants i joves? Procediment a seguir des de l’ajuntament per activar aquest recurs. Les escoles tenen recursos suficients per atendre les necessitats d’aquests menors que no coneixen l’idioma?

El Departament d’Educació ha establert un protocol per a l’escolarització dels infants, que ja és efectiu a hores d’ara. També està organitzant els reforços per poder establir aules d’acollida allà on siguin necessàries. La informació es pot demanar a les oficines d’escolarització municipals (en cas que en disposin) o demanant informació als propis centres.

Protocol d’acollida d’alumnat desplaçat de la guerra a Ucraïna als centres educatius

Hi ha previsió d’oferir assistència a les persones nouvingudes que tinguin necessitat de suport psicològic? I assessorament jurídic?

Sí. Pel que fa al suport psicològic, es durà a terme a través del Departament de Salut. Per a casos d’alta especialitat el Departament d’Igualtat i Feminismes disposa d’un servei al qual podeu derivar els casos a través dels tècnics d’acollida territorials.
L'assessorament jurídic també caldria sol·licitar-lo a través dels serveis d'acollida per tal de ser considerat per derivar al servei especialitzat del qual disposa el Departament d’Igualtat i Feminismes.

En poblacions on es disposa d’hotels/albergs/cases de colònies..., hi ha un preu establert per dia d’estada per cobrir els costos als propietaris? En quin termini es preveu fer el pagament?

La provisió d’habitatges és administrada majoritàriament per Creu Roja, i en menor mesura per altres entitats especialitzades en refugi. En aquests moments, els allotjaments són temporals per cobrir la primera atenció.
El Departament d’Igualtat i Feminismes, amb la intenció de generar un millor equilibri territorial, participa en la detecció d’espais d’acollida, però són les entitats gestores especialitzades en refugi qui negocia la contractació i les condicions contractuals, segons els pressupostos que l’Estat estableix dins el Pla Estatal d’Acollida. No hi ha altres vies de finançament en aquests moments.
Si disposeu d’un recurs habitacional/hotel/alberg... disponible, ho podeu vehicular a través dels formularis de registre que es van fer avinents en col·laboració amb les entitats municipalistes i el fons català de cooperació, si no disposeu d’aquest formulari, podeu contactar els serveis d’acollida de l’ens local de referència, i l’equip tècnic de referència a les direccions territorials d’Igualtat i Feminismes per tal que us puguin orientar al respecte.

Les famílies acollidores o les persones ucraïneses arribades a Catalunya rebran algun tipus de suport econòmic per a les despeses bàsiques de manutenció en famílies d’acollida?

S'estan estudiant diferents solucions, però en aquests moments encara no s’ha establert cap sistema de suport econòmic destinat a les persones arribades d’Ucraïna que resideixen a l’habitatge d’una família acollidora.

Els ajuntaments cal que tinguin un registre dels particulars que faran l’acollida?

No és obligatori, però sí recomanable, ja que pot ser útil a l’hora de fer-los arribar la informació dels tràmits i recursos que corresponguin i també per poder actualitzar la informació sobre les persones arribades i les seves necessitats. Podeu facilitar aquesta informació als agents d’acollida dels vostres municipis i comarques.

Hi ha un model de compromís per a les famílies acollidores?

No n’hi ha un de concret en aquests moments. Tampoc disposem d’informació concreta sobre la iniciativa del Ministeri. Alguns municipis n’han creat de propis.

On han de tramitar la protecció temporal les persones desplaçades per la guerra a Ucraïna que arriben al municipi?

Demanant cita prèvia per a ser reconeguts com a beneficiaris de protecció temporal als espais habilitats per l’Estat i empadronant-se al municipi. Cal també notificar-ho a les tècniques d’acollida territorial.

Podeu trobar el contacte dels diferents espais que tramiten cites per a la protecció temporal al següent enllaç:

https://web.gencat.cat/ca/ucraina/persones-refugiades/sollicitud-dasil-a-catalunya/

Hem recollit material, què en podem fer?

S’aconsella no recollir material de cap tipus. Si de totes formes ja s’ha recollit, es pot contactar amb Creu Roja.

Existeix algun servei de traducció per als ens locals?

El Govern de la Generalitat està incorporant servei de traduccions a diferents Departaments que atenen tràmits a les persones arribades d’Ucraïna. La Generalitat està treballant en un servei central de traduccions del que es podran beneficiar els ens locals. S’actualitzarà la informació quan aquest servei estigui establert.

Que hem de fer si ens trobem amb el cas d’alguna persona refugiada que està o ha rebut algun tipus de violència masclista?

Cal considerar que, a banda de situacions que poden viure’s de violència en el marc de la parella o la família, en contextos de guerra i situacions de fugida es poden patir diverses violències sexuals o risc de trata d’éssers humans.
El Departament d’Igualtat i Feminismes compta amb el telèfon 900900120 per a l’atenció i informació en situacions de violència masclista. És un telèfon que no deixa rastre i gratuït, que atén també en Ucraïnès.
El Departament ha editat també aquest díptic amb recomanacions per a la prevenció en casos de trata.

Adreces electròniques i contactes:

   - Web de la Generalitat www.ucraina.gencat.cat que recull tota la informació actualitzada, en català i Ucraïnès
   - Departament d’Igualtat i Feminismes, Servei d’Atenció a Persones Migrades i Refugiades a través dels serveis d’acollida adscrits als ens locals de referència.
   - Departament d’Acció Exterior i Govern Obert, temes d’ajut humanitari i atenció relacionada amb catalans a la zona en conflicte: emergències. exteriors@gencat.cat
   - Fons català de cooperació al desenvolupament: info.ucraina@fonscatala.orgTothom que vulgui ser família d’acollida, i tothom que ja estigui amb menors ucraïnesos sense tutors legals, s’ha de posar en contacte amb el departament de Drets Socials a través del telèfon d’Infància Respon. Les persones que vulguin s’han de posar en contacte al 116 111 o mitjançant un correu a dgaia.dso@gencat.cat


Consolat General d’Ucraïna a Barcelona
Telèfon: +34 934 02 89 56
Telèfon exclusiu per comunicació de situacions d’emergència: +34 629 382 936


Ambaixada d’Ucraïna a Espanya (Madrid)
Telèfon: +34 91 748 93 60; +34 91 759 03 28
Telèfon exclusiu per comunicació de situacions d’emergència: +34 6206 413 24